Dirk Vandervelden stopt als gemeenteraadslid

01 April 2026

Dirk Vandervelden stopt als gemeenteraadslid

Aankondiging van ons gemeenteraadslid Dirk Vandervelden

(version en français ci-dessous)

Beste leden en sympathisanten van Groen,
Beste Wemmelaars,

Sinds 2018 heb ik het voorrecht om als gemeenteraadslid aan het beleid van onze gemeente mee te werken. Ik heb me daarvoor steeds met groot enthousiasme ingezet, samen met de collega’s van LB Wemmel en de coalitiepartner. Aan het einde van deze maand komt er helaas een einde aan dat engagement. Op 1 april start ik met een nieuwe job. Deze functie kan en mag ik helaas niet combineren met een politiek mandaat. Daarom dien ik mijn ontslag in voor de gemeenteraad en de commissies waarin ik door LB Wemmel afgevaardigd was.

Daarmee verdwijnt Groen Wemmel uit de gemeenteraad, maar niet per se uit de Wemmelse politiek. De goede contacten met de verkozenen blijven uiteraard bestaan en ik ben ervan overtuigd dat we vanuit Groen Wemmel nog steeds onze stem kunnen laten horen bij de opmaak en de uitwerking van het beleid.

Burgerbeweging

Om dat mogelijk te maken, zou ik van Groen Wemmel een soort van burgerbeweging willen maken die actief mee nadenkt over het beleid en die input geeft via de participatiemomenten die het gemeentebestuur de komende jaren organiseert. Op deze manier kunnen we de vinger aan de pols blijven houden van wat er leeft in Wemmel en mee richting geven aan de evolutie van onze gemeente.

Kerngroep

Hiervoor zou ik graag een kerngroep van een aantal gemotiveerde Wemmelaars willen samenstellen, die hier mee over nadenkt en feedback formuleert. Dat was al langer mijn wens om zo een groep samen te stellen, maar dat was er tot op heden nog niet van gekomen. Mijn ontslag uit de gemeenteraad dwingt ons nu om daar eindelijk werk van te maken. We zijn bijgevolg ook naar iemand op zoek om daar het voortouw in te nemen.

Oproep

Daarom dus de warme oproep: Wie wil er graag een keer samenkomen om hierover van gedachten te wisselen? Aan de ene kant om te bekijken wat we deze legislatuur nog kunnen betekenen, maar ook om vooruit te kijken naar welke rol we in een volgende legislatuur eventueel opnieuw zouden kunnen opnemen.
Heb je interesse of heb je vragen of suggesties? Contacteer me dan via [email protected] of via 0495 23 96 02.

Bij deze ook een welgemeende dank je wel voor het vertrouwen en de steun van de voorbije jaren. Dit ontslag is geen einde, maar een nieuw begin.

Hartelijke groeten,

Dirk

 

Foto: copyright Frank Abbeloos


 

Cher·e·s membres et sympathisant·e·s de Groen,
Cher·e·s Wemmelois·e·s

Depuis 2018, j’ai eu le privilège de contribuer à la politique de notre commune en tant que conseiller communal. Je me suis toujours investi avec beaucoup d’enthousiasme dans cet engagement, aux côtés de mes collègues de LB Wemmel et du partenaire de coalition. Malheureusement, cet engagement prendra fin à la fin de ce mois. Le 1er avril, je commencerai un nouveau boulot. Cette fonction est incompatible avec un mandat politique. C’est pourquoi je présente ma démission du conseil communal ainsi que des commissions auxquelles j’étais délégué par LB Wemmel.

Groen Wemmel disparaît ainsi du conseil communal, mais pas nécessairement de la vie politique wemmeloise. Les bons contacts avec les élus restent bien entendu intacts et je suis convaincu que, depuis Groen Wemmel, nous pourrons toujours faire entendre notre voix dans l’élaboration et la mise en œuvre des politiques.

Mouvement citoyen

Afin de rendre cela possible, je souhaiterais transformer Groen Wemmel en une sorte de mouvement citoyen qui réfléchit activement aux politiques et apporte des contributions lors des moments de participation que l’administration communale organisera dans les années à venir. De cette manière, nous pourrons continuer à prendre le pouls de ce qui se vit à Wemmel et contribuer à orienter l’évolution de notre commune.

Groupe de base

Pour cela, j’aimerais constituer un groupe de base composé de plusieurs Wemmelois motivés, prêts à réfléchir ensemble et à formuler des retours. C’était un souhait que j’avais depuis un certain temps, mais qui n’avait pas encore pu se concrétiser. Ma démission du conseil communal nous oblige désormais à enfin concrétiser ce projet. Nous sommes donc également à la recherche de quelqu’un pour prendre la tête à ce niveau-là.

Appel

D’où cet appel chaleureux : qui serait intéressé de se réunir pour échanger des idées à ce sujet ? L’objectif est à la fois de voir ce que nous pouvons encore apporter durant cette législature, mais aussi de nous projeter vers le rôle que nous pourrions éventuellement jouer lors d’une prochaine législature.

Vous êtes intéressé·e, ou vous avez des questions ou des suggestions ? N’hésitez pas à me contacter via [email protected] ou au 0495 23 96 02.

Je tiens également à vous remercier sincèrement pour la confiance et le soutien accordés ces dernières années. Cette démission n’est pas une fin, mais un nouveau départ.

Bien cordialement,

Dirk

 

Photo: copyright Frank Abbeloos